Oznake

predložio Saša Svijić

  B.B.C. Symphony Orchestra
Arturo Toscanini, dirigent

Središnje mesto među Betovenovim instrumentalnim delima pripada njegovim simfonijama. Ostavio ih je devet.

“Pastoralna” Šesta simfonija u F-duru pokazuje Betovenovu neizmernu ljubav prema prirodi i ljudima, koje je toliko voleo. On je voleo šetnje kroz polja i penjanje po brežuljcima. Pa, ako je putem muzike govorio o sebi, o svom oduševljenju za ličnosti kojima se divio, o ljubavnoj sreći i pobedi nad sudbinom, razumljivo je što je jednu simfoniju posvetio i prirodi koju je toliko obožavao. Sve što je u prirodi doživljavao: jutarnju tišinu u svanuće, svečani večernji mir, sagibanje stabala pred silinom vetra, svež i zdrav ples seoskih momaka i devojaka, zabrinutost seljaka pred oluju, njenu snagu i njihovu pesmu zahvalnicu kad se oluja bez posledica stiša – sve to živi na stranicama ove partiture. Radosno osećanje po dolasku na selo, Scena kraj potoka, Veseli skup seljaka, Oluja i Pastirska pesma jesu podnaslovi za pet stavova ove velike himne prirodi.

Betovenove beleške na skicama za 6. – Pastoralnu simfoniju

Prepušta se slušaocu da pronađe situacije. Simfonija caracteristika – ili sećanje na seoski život. Svako slikanje, nakon prevelikog izrabljivanja u instrumentalnoj muzici, gubi. – Sinfonija pastorella. Onaj koji ima i najmanju predstavu o seoskom životu, može i sam da shvati ono što autor hoće. I bez opisa će se prepoznati Celina, koja je više osećaj nego tonska slika.
Pastoralna simfonija nije nikakva slika, već nešto čime su izražena osećanja, koja u čoveku izaziva uživanje sela, pri čemu se opisuju neki osećaji seoskog života.

Ne zaboravi da glasaš!

Advertisements